First week in Bali

7 oktober 2016 - Ubud, Indonesië

30 september was het dan eindelijk zover: op naar Bali voor 3,5 maand. Samen met 8 andere medestudenten vlogen we vanaf Amsterdam naar Kuala Lumpur en vanaf Kuala Lumpur naar Denpasar in Bali. Na een lange reis van ongeveer 25 uur waren we zaterdag dan eindelijk geland op Bali. Wat verwacht je wanneer je na zo'n lange reis aankomt op Bali? Juist, zon. Helaas voor ons kwam de regen met bakken uit de lucht vallen en stonden de straten blank op het moment dat we het vliegveld uit liepen. In de aankomsthal stond Bajil (onze contactpersoon op Bali) ons op te wachten met een bordje: Elsemiek & Anouk. Kei leuk om aan de andere kant van de wereld welkom ontvangen te worden. Na nog een rit van een uur naar ons huis in Ubud waren we er dan eindelijk en it feels like home. Het huisje was precies zoals op de foto's, erg moooi en met een eigen zwembad. Met een verdiende Bintang op ons terras kwam pas echt het besef bij ons: We zijn op BALI. Tijdsverschil is even wennen, maar in het vliegtuig gingen we al over op de tijd van hier, dus we zitten eigenlijk al van begin af aan best goed in het ritme. De eerste cultuurshock: buiten douchen. Denk je heerlijk te gaan douchen na de reis, zit er een kikker op je wastafel, geeen succes. Maar goed, ons bed ligt heerlijk en het is allemaal de eerste dagen even wennen. Op zondag moesten we eraan geloven, scooter rijden in Ubud. Ze rijden hier links dus dat is heel erg wennen (met oversteken kijken we nog steeds de verkeerde kant op) en ze hebben niet echt veel regels hier, gewoon gaan. We worden er steeds beter in en hebben gelukkig nog steeds elke keer de weg terug naar huis gevonden. Erg lastig hier want straatborden hebben ze niet, dus we rijden op gevoel en google maps haha. De eerste wilde apen hebben we onderweg ook al gespot, super raar dat ze hier gewoon op straat lopen. Maandag zijn we gestart met onze taalcursus Bahasa Indonesia, want het is voor ons onderzoek wel handig om een woordje Indonesisch te spreken. Het is hier typisch Indonesisch dus we moesten onze slipper buiten laten staan toen we hier naar binnen liepen. Heel raar, iedereen binnen op blote voeten. Maar goed er is toch best wel wat blijven hangen van de taalcursussen in Nederland dus er zit al vooruitgang in. We hadden verwacht dat we meteen de eerste maandag al moesten beginnen, maar we kregen te horen dat we pas vrijdag (vandaag) onze eerste afspraak hadden met Nederlandse contactpersonen hier in Bali, dus hebben we mooi een paar dagen vrij gehad en Ubud kunnen verkennen. We hebben de Tengenungan Waterfall gezien, erg mooi. Je betaalt hier maar 10.000 rp om naar de waterval te gaan. Omgerekend is dat 0,70 cent, koopje dus! Vervolgens op ons scooter naar de Sariswati Tempel, de lotustuintempel. Erg mooi, netjes onze sarong aan gedaan, liep iedereen daar in de korte broek en hempjes, helemaal niet nodig dus. Onze sarong hebben we trouwens met ons beste Indonesisch kunnen kopen, zelfs afdingen in het Indonesisch gaat ons al best wel goed af. Dit kwam goed van pas op de Pasar Ubud,  hier hebben we voor minder dan de helft van wat ze eigenlijk vroegen dingen gekocht.
Wanneer je op Bali bent moet je uiteraard ook een traditionele Balinese dans hebben gezien en hier zijn we dan ook al geweest. Erg leuk om te zien maar wel een uur lang dezelfde muziek, dat gaat op een gegeven moment wel vervelen haha. In het noorden van Ubud heb je ook hele mooie rijstvelden; Desa Pekraman Tegallalang. Wow wat een uitzicht heb je daar. Maar voordat we daar waren hadden we er al een hele wandeling opzitten, wij dachten namelijk dat dit wel te lopen was, dom. Om 12u zaten we ergens te lunchen met een mooi rijstveld op de achtergrond, maar dit bleken niet DE rijstvelden van Bali te zijn. Hiervoor moesten we nog 'even' 2 uur verder lopen. Maar in die hitte was dat geen goed plan. We zijn gewoon een heel luxe hotel naar binnen gelopen en hebben gevraagd om taxi, zij hebben ons met een privé auto (met airco!) naar de Tegallalang gebracht. Super aardig en echt typisch voor de cultuur hier. Na wat foto's te hebben gemaakt met de mooie rijstvelden op de achtergrond, zijn we aan onze tocht door de rijstvelden begonnen. Je loopt ze eerst helemaal naar beneden en dan aan de andere kant weer naar boven. Het had de afgelopen dagen flink geregend dus er waren wel wat gladde stukken bij. We zouden Elsemiek en Anouk niet zijn om dit zonder vallen te overleven. Dus ja hoor, ik stond tot aan mijn knieën in de modder en Elsemiek viel met haar kont in de modder. Gelukkig hebben we het gefilmd met de GoPro dus we kunnen dit nog vaak terug kijken! We hebben erg gelachen, en ook heel erg genoten van het uitzicht. Ook de terug weg waren er weer hele aardige mensen die ons terug hebben gebracht naar onze scooter in Ubud Centre.
De avonden hebben we heerlijk gegeten (voor omgerekend maximaal 5euro pp en soms zelfs maar voor 4 euro in totaal). Het indonesische eten hier is echt heerlijk. Maar voor als we het een keer zat zijn hebben we al een plek gevonden voor een broodje kroket en bitterballen.
Morgen gaan we een weekendje naar Seminyak, lekker genieten aan het strand. En maandag gaan we eindelijk aan de slag bij de Sari Hati School voor ons onderzoek, we hebben er super veel zin in.
Zoals jullie kunnen lezen is het alleen maar genieten hier en beseffen steeds beter dat we Ubud nu voor 3,5 maand thuis kunnen noemen.

Ik probeer elke week een verhaal te plaatsen, maar dit kan ook goed om de week worden. Voor nu zijn jullie weer op de hoogte van onze eerste week op Bali!

Sampai Jumpa!

1. Rosella:
    7 oktober 2016
    Leuk Anouk je verhaal, volgens mij geniet je er wel van. Nog veel plezier.

xxx
  2. Germa:
    7 oktober 2016
    Leuk om het allemaal te lezen. Lijkt me inderdaad fantastisch daar. Kijk uit naar je volgende blog.
    Groetjes de buurvrouw.