Eerste weken op de Sari Hati School

20 oktober 2016 - Ubud, Indonesië

Het is weer even tijd voor een berichtje vanuit Bali. Wat gaat de tijd toch snel, al bijna 3 weken op dit mooie eiland! We zijn nog steeds erg aan het genieten hier en hebben het nog steeds naar ons zin. Inmiddels zijn we gestart op de Sari Hati School, erg leuk, maar wel heel intensief. Denk je ook op alles voorbereid te zijn, lopen er ineens kippen rond daar bij de school..Iets waar ik even niet op gerekend had. Gelukkig gaat het tot nu toe goed en zijn ze nog niet echt bij mij in de buurt gekomen, en ik ook zeker niet in de buurt van de kippen. Maar verder bevalt alles heel goed, de eerste dag was een beetje chaotisch en hebben we gewoon maar meegedaan met de klasjes. Je hebt hier een grote groep met kinderen, deze zijn niet zo ernstig beperkt. En er is een kleine groep met kinderen, met wat extremere beperkingen. Alle kindjes zijn er lief, maar je moet er wel aan wennen dat ze heel snel aan je gaan hangen en allemaal erg druk zijn. De namen zijn voor ons ook wel moeilijk te onthouden, maar dit gaat gelukkig steeds beter. Ze lunchen hier met iedereen samen, teachers, children en volunteers. Het eten is altijd rijst met groente en wat vlees en dit is een partijtje pittig, pfoe. Bij de eerste hap die we namen wisten we niet hoe snel we ons water erbij moesten pakken. We merken wel dat we er steeds meer aan wennen, en steeds minder water nodig hebben om ons bord leeg te eten. Wel moet je oppassen dat er niet ineens iets van je bord af wordt gepakt (meestal ook nog het lekkerste).  De kinderen hier zijn heel snel en als hun eigen bord leeg is beginnen ze aan die van jou. Je eten moet je hier dus goed beschermen. Ze eten hier ook bijna allemaal met handen, maar gelukkig krijgen wij gewoon een lepel. We leren hier ook steeds meer Indonesische woorden, erg leuk. De communicatie met de teachers is ook best lastig, want zij spreken maar een beetje Engels en wij maar een beetje Indonesisch. We worden er wel steeds beter in om op een creatieve manier te communiceren. De eerste twee weken op de Sari Hati School hebben we vooral een vertrouwensband opgebouwd. Met de klassen meegedaan, wat vragen gesteld aan de teachers, de kinderen leren kennen en hierdoor ook de cultuur van de Sari Hati School. Ze zingen hier erg veel kinderliedjes, erg leuk als je dan ineens hoofd, schouder, knie en teen hoort (wel in het Indonesisch natuurlijk). Kortom, het bevalt goed op de Sari Hati School en gaan er elke dag met plezier naar toe.
Naast het harde werken door de weeks aan ons onderzoek en de dagen op de Sari Hati School, hebben we ook nog de weekenden vrij. Het eerste vrije weekend zijn we naar Seminyak gegaan, we leren steeds beter omgaan met de scooter en google maps, dus hebben we weg in één keer gevonden. Op de heen weg naar Seminyak zijn we via Tanah Lot gereden. Dit is een erg mooie tempel in de zee. En het is ook erg leuk om voor het eerst dat we op Bali zitten de zee te zien! Erg mooi uitzicht hier. Toen we naar de tempel liepen kwamen langs een mand met hierin twee slangen. Deze kon je vasthouden en dan maakten ze een foto van je. Ik heb gezegd dat ik zoveel mogelijk wil doen en kansen grijp nu ik in Bali zit. Zoals ik met vriendinnen altijd zeg; Try before you die. Dus na lang twijfelen hebben Elsemiek en ik samen een mega grote slang vast gehouden. Echt sterke beesten en ik was ook wel weer blij dat we hem terug mochten geven. Het zijn wel erg leuke foto's geworden, onze gezichten spreken boekdelen. In Seminyak zijn we eerst naar ons hotel gegaan om tas af te zetten en even te douchen, best prima hotel voor de 17 euro die we in totaal voor een nacht moesten betalen. Zo zijn die weekendjes weg wel prima vol te houden. In de avond hebben we heerlijk gegeten op het strand, op grote zitzakken en prima muziek. De volgende dag hebben we kunnen zonnen op het strand en zwemmen in de zee (zee is hier gewoon warm, echt gek).
Afgelopen weekend zijn we met een 4 andere studenten van onze opleiding en twee huisgenootjes daarvan naar Lovina gegaan. Dit is helemaal in het noorden van Bali en ligt ook aan het strand. We hebben hier gesnorkeld, erg mooie zee en zelfs een schildpad gezien. We gingen met een bootje de zee op, naar het eilandje Menjangan. Hier gingen we de eerste keer snorkelen. Een lunch zat inbegrepen bij de prijs, en mochten zelf kiezen. Dan denk je, chicken sandwich, klinkt goed, die neem ik. Nou het was dus niet veel meer dan twee witte boterhammen, zonder korst een mini beetje kip en maar liefst één blaadje sla en één schijfje tomaat. Gelukkig hadden we zelf nog eten meegenomen, want dit was niet echt vullend. De avond zijn we een avond met z'n alle uit geweest en dit was erg gezellig. Op zondag hebben we een hele tour van Lovina naar huis gemaakt. Op onze scooter via een warmwaterbron en een tempel in Lovina naar de bergen en hier hadden we uitzicht op een super mooi meer. Vervolgens zijn we de berg helemaal omlaag gereden en was hier ook nog een tempel. We werden hier erg vaak gevraagd of we met mensen op de foto wilden, net of we erg speciaal waren. Op het begin was het wel leuk, maar daarna ben je er ook wel weer klaar mee. Erg leuk weekend gehad met z'n alle.
Afgelopen week zijn de ouders van Elsemiek ook een paar dagen in Ubud geweest. We hebben gezellig met ze gegeten, ons huis laten zien en zijn vandaag naar de waterval geweest. Erg leuk om de plek te kunnen laten zien waar wij wonen.

Morgen gaan we met de Sari Hati School zwemmen, dit doen ze een keer in de maand op de vrijdag. Ik ben benieuwd hoe dit is, Voor het weekend hebben we nog geen plannen, we zien morgen wel wat we dan gaan doen. Genoeg leuks om te doen hier, dus komt goed.

Voor nu is dit het weer even en heb ik jullie weer een beetje bij kunnen praten van de afgelopen twee weken.

Sampai jumpa!

1. Rene:
    20 oktober 2016
    Leuk om weer te lezen anoekske.

Sampai jumpa, ja, jij ook de mazzel.